CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Wednesday, December 29, 2010

Giftedness in Early Childhood

Article 1 , Article 2, Article 3, Article 4, Article 5

5 comments:

  1. ULASAN & KRITIKAN ARTIKEL 1

    "If an optimal educational match is achieved, the child will realize that school is an exciting and challenging place that fosters curiosity, thinking, imagination, and Friendships." Lisa Wright, Ed.D, "Preschools for the Gifted: What to Look For," Understanding Our Gifted, March-April 1993

    ReplyDelete
  2. ULASAN & KRITIKAN ARTIKEL 2

    sistem pendidikan mestilah dapat menapis minat para pelajar. Mengenal pasti minat para pelajar sejak dari awal lagi akan menyebabkan para pelajar tidak cepat bosan dan lebih fokus mengikut kecenderungan dan minat mereka.

    ReplyDelete
  3. ULASAN & KRITIKAN ARTIKEL 3

    Cara Memupuk Minat dan Bakat Anak-Anak

    i. Salurkan mereka ke dalam kegiatan ko-kurikulum yang berkaitan. Misalnya; jika anak meminati robot, galakkan mereka menjadi ahli Persatuan Rekacipta.
    ii. Libatkan anak-anak dengan aktiviti luar seperti pertandingan melukis/mewarna, pakaian beragam, pertandingan bercerita di kompleks membeli-belah, dewan orang ramai dan sebagainya.
    iii. Bawa melawat ekspo dan pameran atau libatkan mereka dengan aktiviti pentas.
    iv. Belikan buku-buku atau VCD dan langgan majalah bulanan yang berkaitan dengan minat mereka, dari dalam dan luar negara.
    v. Galakkan anak-anak menyertai pertandingan yang disiarkan di dalam akhbar seperti pertandingan mengarang, pertandingan fotografi, teka silangkata, teka gambar dan sebagainya.
    vi. Galakkan anak-anak bergiat dengan persatuan atau kelab yang mereka minati.

    ReplyDelete
  4. ULASAN & KRITIKAN ARTIKEL 4

    Cadangan mendidik anak pintar supaya hidup mereka menjadi lebih bererti.

    i. Jangan galakkan anak anda “menunjukkan prestasi” di khalayak ramai. Anggaplah pencapaian luar biasa anak itu seadanya.

    ii. Berkomunikasi dengan anak mengikut tahapnya.

    iii. Berbincang dengan guru di sekolah supaya memberikan anak anda kerja sekolah yang lebih mencabar.

    iv. Cuba bantu guru mereka bentuk tugasan kerja rumah mingguan yang mencabar anak pintar anda.

    v. Berkomunikasi dengan sekolah dengan cara yang tidak mengancam. Berikan cadangan, bukan memaksakan idea anda ke atas guru-guru.

    vi. Jika boleh cuba letakkan anak itu di dalam kelas yang lebih maju.

    vii. Bantu anak anda mencari rakan yang mempunyai minat yang sama.

    ReplyDelete
  5. ULASAN & KRITIKAN ARTIKEL 5

    (Child Prodigy) Kanak-Kanak Paling Pintar di Dunia Belajar di Malaysia

    Tanda-tanda awal ibu bapa Ainan Celeste Cawley mengesan potensi yang ada pada anak mereka?
    1) Apabila ibunya bercakap, dia memalingkan kepala kepada ibunya dan terus berhenti menangis
    2) Ketika ibunya mengandungkan Ainan, berlaku gerhana matahari penuh dan kelihatan gerhana matahari tersebut bersama-samanya.

    ReplyDelete

Popular Posts