Sistem dan kaedah pembelajaran serta pengajaran untuk pelajar pintar cerdas perlu diperbaiki serta diperhebatkan selepas sekian lama ia seakan terabai kerana tumpuan lebih diberikan kepada pelajar golongan khas.
Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkata sistem pendidikan negara selama ini hanya memberi keutamaan dan tumpuan kepada pelajar golongan khas tanpa menyedari tumpuan yang sama harus diberikan kepada pelajar pintar.
Luar biasa daripada segi mereka berfikir, luar biasa daripada segi mereka belajar. Mereka juga perlukan pembelajaran yang baik. Aspek pembelajaran dan pengajaran yang sesuai untuk golongan pelajar pintar cerdas diadakan selepas sekian lama ia terbiar sedangkan ia telah lama wujud di negara-negara lain.
Program seperti tadika pintar, sekolah pintar, akan membawa perubahan besar pada pembentukan jati diri bangsa yang lebih hebat untuk masa akan datang.
Pengisian Program Pintar mengambil kira empat komponen utama iaitu motivasi, pembangunan pasukan, program sokongan pendidikan, pembangunan keupayaan dan kebolehan serta pengurangan kelemahan dan menangani isu sosial.
Dalam membentuk sebuah negara gemilang, tiang serinya mestilah merupakan proses pembelajaran dan pengajaran yang boleh melahirkan masyarakat berilmu. Kita sedar bahawa empayar yang boleh bertahan bukan empayar yang bergantung kepada kuasa ketenteraan tetapi empayar yang berteraskan kuasa masyarakat berilmu.
Gifted and talented students have a higher capacity for learning than their peers. Because of this enhanced academic ability, these students commonly are not challenged by the academic activities presented to the general class. To ensure these students receive the enrichment necessary to thrive, teachers can provide them with higher-level activities that challenge and intrigue these highly skilled students.
ULASAN & KRITIKAN ARTIKEL 1
ReplyDeleteSistem dan kaedah pembelajaran serta pengajaran untuk pelajar pintar cerdas perlu diperbaiki serta diperhebatkan selepas sekian lama ia seakan terabai kerana tumpuan lebih diberikan kepada pelajar golongan khas.
Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkata sistem pendidikan negara selama ini hanya memberi keutamaan dan tumpuan kepada pelajar golongan khas tanpa menyedari tumpuan yang sama harus diberikan kepada pelajar pintar.
Luar biasa daripada segi mereka berfikir, luar biasa daripada segi mereka belajar. Mereka juga perlukan pembelajaran yang baik. Aspek pembelajaran dan pengajaran yang sesuai untuk golongan pelajar pintar cerdas diadakan selepas sekian lama ia terbiar sedangkan ia telah lama wujud di negara-negara lain.
Program seperti tadika pintar, sekolah pintar, akan membawa perubahan besar pada pembentukan jati diri bangsa yang lebih hebat untuk masa akan datang.
ULASAN & KRITIKAN ARTIKEL 2
ReplyDeletePengisian Program Pintar mengambil kira empat komponen utama iaitu motivasi, pembangunan pasukan, program sokongan pendidikan, pembangunan keupayaan dan kebolehan serta pengurangan kelemahan dan menangani isu sosial.
ULASAN & KRITIKAN ARTIKEL 4
ReplyDeleteDalam membentuk sebuah negara gemilang, tiang serinya mestilah merupakan proses pembelajaran dan pengajaran yang boleh melahirkan masyarakat berilmu. Kita sedar bahawa empayar yang boleh bertahan bukan empayar yang bergantung kepada kuasa ketenteraan tetapi empayar yang berteraskan kuasa masyarakat berilmu.
ULASAN & KRITIKAN ARTIKEL 5
ReplyDeleteGifted and talented students have a higher capacity for learning than their peers. Because of this enhanced academic ability, these students commonly are not challenged by the academic activities presented to the general class. To ensure these students receive the enrichment necessary to thrive, teachers can provide them with higher-level activities that challenge and intrigue these highly skilled students.
UNTUK MENDAPATKAN MAKLUMAT LEBIH LANJUT TENTANG CONTENT INI, BOLEH RUJUK PEMBENTANGAN POWERPOINT KUMPULAN.
ReplyDelete